29 september 2009

Plommonmarmelad med mandel

I morse kom ett lass med plommon hem till oss, och med dem ett tips om plommonmarmelad med skållad och hackad mandel i. Så varför inte?
Jag sköljde 1,5 kg plommon, skar dem i klyftor och plockade ur kärnorna. Sedan kokade jag upp dem tillsammans med 2 dl vatten och lät det koka under lock, på svag värme i 30 minuter. Jag ställde därefter av grytan från spisen och tillsatte 12 dl socker (lite i taget) och rörde till det löste sig. Jag skållade och hackade 1 dl mandel medan marmeladen åter igen fick koka, denna gång kraftigt i 15 minuter. Därefter tillsatte jag mandeln tillsammans med 2 tsk citronsyra (som jag löst upp i 1 msk vatten). Till sist hällde jag upp marmeladen på varma burkar, och nu står de och svalnar.
Ha det bra!
/ Ida

Inga kommentarer: