7 juli 2009

Lata dagar

Igår var vi och shoppade lite. Vi åkte till Byggmax i Bäckebol och köpte virke till den planerade trätrallen på balkongen. Resultatet ser du nedan - mycket lyckat tycker jag!
När balkongen var färdig, plockade vi fram chokladfonduen, och satte i oss två kartonger jordgubbar. Det var riktigt gott!
Idag har det bara varit en lat dag, utan tvång. Jag har passat på att baka lite kakor - något av det mest avkopplande man kan göra. Bondkakor fungerar alltid, de är underbart goda och så lätta att göra!

Blanda samman 5 dl vetemjöl, 1 tsk bikarbonat 1,5 dl socker, 2 tsk vaniljsocker och 75 g hackad mandel. Finfördela 200 g margarin eller smör däri och tillsätt 2 msk sirap. Arbeta hastigt samman degen och baka ut den i rullar, ca 4 cm i diameter. Ställ rullarna i kylskåp så att de stelnar. Skär dem sedan i skivor 3-4 mm tjocka. Grädda dem i 175 grader 10-12 minuter, eller tills de kakorna fått en gyllene färg. Denna sats brukar ge mig ungefär 60-70 kakor.
And for all of you who did not think that I could make my own Ballerinakex - EAT THIS!


Ha det bra!
/ Ida

3 kommentarer:

Unknown sa...

Hejsan lilla du;D
Vad du har gjort fint på balkongen o sådana fina Ballerinakakor !!!!Du är gryyyyym!!!

Elenor Janson sa...

Gud vilken fin blogg du har! Å du bakar och står i som vanligt, ser super smarigt ut! ha en fint sommar:0)

Kram Elenor

Sara Anderson sa...

ahh du ar sa duktig! och jag blir sa sugiil:). du far skicka med mamma o pappa lite nar de aker och halsar pa mig:) saknhiiil, kul o prata med dig pa skype sis. love you