17 augusti 2009

Rosendals chocolate chip cookies

Måndagskväll och sista veckan på jobbet har precis börjat. Nästa vecka är jag ledig och det skall bli skönt att ladda lite innan skolan kommer igång. Så vad gör man då en måndagskväll när kakburken börjar se tom ut? Man bakar såklart.
Det finns hur många recept som helst på Chocolate chip cookies. Men just detta fick jag för ett par år sedan, och det har verkligen blivit min favorit. Från början är det hämtat ur Roseldals Trädgårdscafés receptbok.
Jag blandar 3 dl mjöl med 1 tsk bikarbonat och 1 tsk salt. I en annan skål blandar jag en krämig smet utav 4,5 dl farinsocker, 3/4 dl strösocker, 1 tsk vaniljsocker och 190 g smör. Sedan tar jag 2 lätt vispade ägg och 6,5 dl havregryn och rör ner i smeten, därefter tillsätter jag mjölblandningen. Sist av allt hackar jag 350 g mörk blockchoklad och rör ner den, varpå jag klickar ut smeten på plåtar och gräddar i 180 grader i ungefär 10-12 minuter.

Ha det bra!
/ Ida

1 kommentar:

Evelina sa...

Jag är kär i burken. Jag är dock kär i alla burkar som inte är nya och har fula änder och påskharar på sig, typ! :)