21 oktober 2009

Branmuffins

Jag och mina systrar tillbringade några härliga dagar i Boston. Vi var ute och åt varje dag och framför allt var det frukosten som gav mig mycket inspiration. En morgon åt vi frukost på ett café i biblioteket i Boston. Där köpte jag en branmuffin, och det var riktigt gott! Jag var tvungen att prova nu när jag kom hem.
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda 3 dl vetemjöl, 3/4 dl grahamsmjöl, 1 1/2 tsk bakpulver, 1/2 tsk bikarbonat, 1 tsk salt och 1 1/4 tsk malen kanel i en skål. Vispa i en annan skål 200 g smör mjukt, tillsätt sedan i 1 1/2 dl farinsocker och 2 ägg och vispa detta. Fortsätt vispa ner 3 1/2 dl filmjölk och tillsätt 3 1/2 dl vetekli. Häll till sist i 2 dl russin. Häll upp smeten i formar på en muffinsplåt och grädda dem i 20-25 minuter.

Ha det bra!
/ Ida

1 kommentar:

Sara Anderson sa...

skont att ha dig tillbaka i koket, samtidigt som jag saknar ditt sallskap har pa andra sidan Atlanten<3