1 september 2009

Äppelmos

Nu har september månad börjat, och dagen är verkligen strålande! Den började med en terminsintroduktion på skolan, men det gick fort så jag var hemma redan vid lunchtid. 26 grader varmt och svala vindar, jag önskar att det blir en vacker höst.
Igår fick jag med mig en påse äpplen hem från mina föräldrar, så nu under eftermiddagen har jag passat på att göra lite äppelmos.

Jag hade 2 kg äpplen, skalade dem, kärnade ur och skivade dem. Sedan lade jag dem i en kastrull tillsammans med 2 dl vatten och lät det koka upp. Detta fick koka under lock i 10 minuter, varpå jag tog grytan av värmen och mosade äppelklyftorna med en stavmixer. Jag löste upp 1 tsk citronsyra med lite av moset vid sidan av och blandade sedan ner det i resten av moset. Därefter tillsatte jag 2 dl socker (mängden socker är helt och hållet en smaksak..), och lät det koka upp igen. Till sist tog jag åter igen lite mos vid sidan av och löste upp 2 krm natriumbensoat, för att äppelmoset skall hålla sig längre, varpå jag blandade ner det med resten av moset. Det färdiga moset hällde jag upp på varma glasburkar och nu står de i köket och svalnar.

Ha det bra!
/ Ida

2 kommentarer:

Sara Anderson sa...

Minns du reklamen - APPLEMOOOS :)

Ida sa...

Haha!! Jaaaa!! :) Dialekter kan vara smaklösa...